Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowe pociągi Stadlera wyjeżdżają wreszcie na tory berlińskiego metra

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BVG wprowadził wreszcie do ruchu nowe pociągi metra serii JK. Wyjechały one na linię U2. W sumie na tory berlińskiego metra w tym roku wyjedzie do 140 nowych pociągów. Nowy tabor ma pozwolić na poprawę sytuacji berlińskiej kolei podziemnej, która w ostatnich miesiącach zanotowała poważny spadek niezawodności.

Pierwszy pociąg wyjechał na linię U2 w poniedziałek 8 września. Nastąpiło to po miesiącach testów, jazd homologacyjnych i szkoleniu pracowników. W sumie BVG wprowadzi do ruchu w tym roku do 140 pociągów, które obsłużą linie U1-U4 o węższym profilu (o szerokości składu do 2,4 m). To pierwsze nowe pociągi na tych liniach od dekady.

Zwiększą one stabilność ruchu – w związku z awaryjnością i zwiększoną niedostępnością starszych wagonów w ostatnim okresie pocięto rozkłady. Zgodnie z planem nowy tabor ma pozwolić na zwiększenie niezawodności do poziomu 99% w ciągu kilku najbliższych lat.

To największa wymiana taboru od lat. Umowa ramowa z producentem Stadler obejmuje do 1500 nowych pojazdów, które mogą być dostarczone do 2035 r. Do tej pory zamówiono łącznie 484 pojazdy serii JK (dla linii U1-U4) i J (dla linii U5-U9). Wersja szersza (do 2,65 m), dla linii o większym profilu, jest obecnie w fazie testów i ma wejść do eksploatacji latem przyszłego roku.

– Nowe pociągi metra dla naszego BVG to kamień milowy dla przyszłości lokalnego transportu publicznego w Berlinie. Dzięki modernizacji floty metra osiągniemy większą niezawodność i punktualność w obsłudze berlińczyków – a także ustabilizujemy BVG w trudnych czasach i przygotujemy je na przyszłość – mówi Kai Wegner, burmistrz Berlina.

Przetarg na dostawy nowych pociągów został ogłoszony w 2016 r., a Stadler ostatecznie zdobył zamówienie w marcu 2020 r. – po oddaleniu protestów Alstomu. Produkcja nowych składów prowadzona byłą w miejscowych zakładach Pankow. Pierwotnie nowe składy miały wejść do eksploatacji próbnej pod koniec 2022 r. – pandemia oraz późniejsza wojna w Ukrainie, która skomplikowała łańcuchy dostaw, opóźniła realizację projektu. Pierwsze testy ruszyły w styczniu 2024 r. Te również przebiegały dłużej niż zakładano.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Berlińskie metro powoli wychodzi na prostą. Dzięki ograniczeniom

Przestrzeń

Berlińskie metro powoli wychodzi na prostą. Dzięki ograniczeniom

Przemysław Farsewicz 05 listopada 2024

Berlin przedłuży linię metra U3. Miasto zatwierdza plany

Komunikacja

Berlin rozpoczyna testy nowych pociągów metra JK

Przestrzeń

Berlin rozpoczyna testy nowych pociągów metra JK

Witold Urbanowicz 12 stycznia 2024

Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5

Przestrzeń

Berlin uruchomi metro bez maszynistów

Komunikacja

Berlin uruchomi metro bez maszynistów

Artur Bogdanowicz 03 września 2019

Zobacz również:

Berlińskie metro powoli wychodzi na prostą. Dzięki ograniczeniom

Przestrzeń

Berlińskie metro powoli wychodzi na prostą. Dzięki ograniczeniom

Przemysław Farsewicz 05 listopada 2024

Berlin przedłuży linię metra U3. Miasto zatwierdza plany

Komunikacja

Berlin rozpoczyna testy nowych pociągów metra JK

Przestrzeń

Berlin rozpoczyna testy nowych pociągów metra JK

Witold Urbanowicz 12 stycznia 2024

Berlin wreszcie otworzył przedłużenie linii metra U5

Przestrzeń

Berlin uruchomi metro bez maszynistów

Komunikacja

Berlin uruchomi metro bez maszynistów

Artur Bogdanowicz 03 września 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij